Yoga Nidra

Regelmatig wordt er een Yoga Nidra ingesproken in de  les. De ontspanning wordt ingesproken volgens een bepaalde volgorde zodat je de meest optimale  lichamelijke en geestelijke ontspanning kunt ervaren die op dat moment mogelijk is.

Krachtig is de sankalpa, een wens die je inbrengt, diep van binnen uit genomen. Je plant als het ware een zaadje voor verandering, in de ontvankelijke ontspannen geest, welke krachtiger wordt telkens als je deze herhaalt. Het is een korte positieve zin die je in de tegenwoordige tijd zegt, alsof het nu al zo is.

Tevens maak je een reis door het lichaam in een snel tempo, in gedachten ga je vanaf de rechterduim het lichaam langs. Precies zo raak je in de hersenen deze lichaamsdelen ook aan, ze liggen dicht bij elkaar en dit zorgt voor de diepere ontspanning.

Tijdens Yoga Nidra worden de zintuigen tot rust gebracht en worden spanningen vrij gemaakt in de diepere lagen van het lichaam.

Met visualisaties en beelden helpt Yoga Nidra  je naar binnen te keren, weg van alle afleidingen.

Enkele voordelen die ontstaan na het regelmatig beoefenen van Yoga Nidra:

  • Het vermindert de behoefte aan slaap.
  • Helpt bij slapeloosheid.
  • Therapeutisch helpt Yoga Nidra bij hart- en vaatziekten, alle stress gerelateerde klachten, psychosomatische ziektebeelden en bij kanker in combinatie met meditatie therapie.
  • Ontlading van spanningen.
  • Het geeft vreugde, de positieve intentie verdrijft negativiteit.
  • Het laat je gemakkelijker studeren.
  • Het vergroot het zelfvertrouwen.
  • Het leidt tot een dieper besef van wie je werkelijk bent.
  • Door de sankalpa, geef je de vaak diepe onbewuste verlangens in jezelf, aandacht en kracht.
  • Opgeslagen vermoeidheid kan vrij komen, veel water of kruidenthee drinken om het lichaam te helpen de afvalstoffen kwijt te raken.
  • Het verhoogd de concentratie.

 

 

Website Y N