Hartcoherentie als genezende kracht

Populair gezegd zou je kunnen stellen dat hartcoherentie de wetenschappelijke verklaring is waarom mindfulness, meditatie en yoga werkt.

Wat is dan hartcoherentie en wat doet het voor je?

Wat het al zegt, het hartritme is dan harmonieus en dit voelt als rustig, tevreden, een gevoel dat alles is goed op dit moment. Tegelijkertijd kom je snel tot rust en voel je direct meer helderheid in je hoofd.

De hartcoherentie adem vraagt om oefening en herhaling zodat het  een nieuwe gewoonte wordt.

Hoe bereik je nu hartcoherentie?

Via de ademoefeningen kunnen we het gemakkelijks in hartcoherentie komen. Zeker ook door visualisatieoefeningen kunnen we coherentie oproepen.

Het ademritme wat ons in hartcoherentie brengt is: een ritme van 6 ademcycli per minuut.

Start met 2 keer langzaam en diep uitademen, dit stimuleert het parasympatisch zenuwstelsel wat we ook wel de “rem” noemen.

Dan kom je al meer bij jezelf, je laat de adem vrij en je blijft rustig de adem volgen.

Dan ga je kijken of je de in- en uitademing even lang kunt maken zoals 5 tellen in en 5 tellen uit of als dat natuurlijker voelt laat je de uitademing iets langer duren dan de inademing en adem je 4 tellen in en 6 tellen uit. Wat voor jou het prettigst voelt.

Wat maakt hartcoherentie zo helend?

Door hartcoherentie harmoniseren we het hartritme en het autonome zenuwstelsel, zo heeft het invloed op ons hele systeem. Alles is op dat moment perfect op elkaar afgestemd en dat heeft het genezende effect.

Wetenschappelijk onderzoek dat ten grondslag ligt aan hartcoherentie training heeft uitgewezen dat het hart door middel van zenuwbanen en hormonen kan communiceren met de hersenen. Elke hartslag levert als het ware sturende informatie aan de "emotionele centra" in de hersenen.

Door het jaar heen komen hartcoherentie oefeningen telkens terug in de wekelijkse yogalessen zodat het op een een natuurlijke manier aangeleerd kan worden.

Juist het eigen maken van de staat van hartcoherentie als oefening helpt je om het toe te kunnen passen tijdens een stressvol moment. Onthoud, als je de oefening 30 dagen herhaalt wordt het een goede gewoonte, als je 90 dagen de oefening herhaald ga je het missen als je het vergeten bent.

Waarvoor en wanneer kun je hartcoherentie gebruiken?

  • Bij alle stress gerelateerde klachten zoals nekklachten, hoofdpijn, buikklachten en vermoeidheid
  • Om de aandacht bij jezelf te houden in een drukke omgeving
  • Het versterken van het immuunsysteem
  • Bij angsten en onrust
  • Bij rugklachten door spanning
  • Slecht slapen en slapeloosheid
  • Depressie
  • Hoge bloeddruk
  • Hart en vaatziekten
  • Kanker
  • Diabetes
  • Bij chronische pijn
  • Omgaan met heftige emoties zoals woede of verdriet
  • Tijdens sporten, optredens, lezingen e.d. om je “leeg” te maken
  • Voor het slapen gaan, om het hoofd leeg te maken zodat je echt kunt rusten en herstellen
  • Opbouw van stress stoppen, door steeds de stress te reguleren die zich door de dag heen opbouwt
  • Rust nemen voor belangrijke beslissingen
  • Afbouwen en onthaasten
  • Bij een verhitte discussie, een time-out
  • Als voorbereiding bij het studeren
  • Als hulmiddel bij afkicken van verslavingen of gewoontes doorbreken door de beïnvloeding van het emotionele brein
  • Om je gezondheid op peil te houden
  • Als start bij een meditatie