ADEM IN ADEM UIT EN GLIMLACH

RUST EN ONTSPANING

YOGA

Hartcoherentie, als genezende factor

Wat is dan hartcoherentie en wat doet het voor je? Wat het al zegt, het hartrime is dan harmonieus en dit voelt als rustig, tevreden, een gevoel van flow.  Alles is goed op dit moment. Wat je wel kunt hebben als je geniet van de eerste zonnestralen en even genietend met je ogen dicht dit binnen laat komen. Het kan ook een ander moment zijn wat je dankbaar maakt. Hartcoherentie is een gevoel van flow, dankbaarheid, ontroering.

Door hartcoherentie harmoniseren we het hartritme, het autonome zenuwstelsel en zo ons hele systeem. Alles is op dat moment perfect op elkaar afgestemd.

Wetenschappelijk onderzoek dat ten grondslag ligt aan hartcoherentie training heeft uitgewezen dat het hart door middel van zenuwbanen en hormonen kan communiceren met de hersenen. Elke hartslag levert als het ware sturende informatie aan de "emotionele centra" in de hersenen.

Een coherent hartritme heeft een stabiliserende invloed op de emotionele centra in de hersenen.  Als het "coherente" hart met de emotionele centra in de hersenen communiceert, ervaren wij meer innerlijke rust en komen wij beter in balans.

Er bevindt zich een groot zenuwcomplex rondom het hart en er zijn zelfs  meer zenuwverbindingen die van het hart naar het brein lopen dan andersom. Vanuit het brein worden weer positieve gevoelens naar het hart gestuurd en zo wordt het positieve gevoel nog meer versterkt. Juist deze  wisselwerking maakt dat het juist ook bij allerlei klachten een weldadige invloed heeft.

Het is in 2009 geweest dat ik voor het eerst kennismaakte met het gevoel van hartcoherentie. Het voelde heel natuurlijk, vredig en prettig.

Bij Regine Herbig heb ik cursus gevolgd en mogen ervaren hoe eenvoudig je in coherentie kunt zijn door de juiste afstemming. Door aan mijn huisdier te denken werd het hartritme meer coherent, te zien op het scherm van de biofeedback apparatuur waarop ik aangesloten was, terwijl ik me van te voren stoorde aan bepaalde dingen, wat me ver van coherentie afbracht. Positieve gevoelens dragen bij aan een coherent hartritme.

Sinds dat moment is het me blijven boeien en inspireren en ben ik er eigenlijk dagelijks mee bezig. Zeker in het dagelijks leven is het een uitdaging om telkens weer in hartcoherentie te komen.

Door het jaar heen komen hartcoherentie oefeningen telkens terug in de wekelijkse yogalessen zodat het op een een natuurlijke manier aangeleerd kan worden. Welke zich verstevigen door de speciale oefeningen thuis te herhalen.

Juist het eigen maken van deze toestand van hartcoherentie in een goede sfeer helpt je om het toe te kunnen passen tijdens een stressvol moment. Onthoud, als je de oefening 30 dagen herhaalt wordt het een goede gewoonte, als je 90 dagen de oefening herhaald ga je het missen als je het vergeten bent. Ik leef dus ik ben en ik voel en ervaar de ruimte binnen in mij.

Voor thuis heb ik een speciale cursus ontwikkeld om stap voor stap vanuit geen enkele ervaring met ademoefeningen te komen tot de staat van hartcoherentie.  Stressregulatie door hartcoherentie deel 1 en deel 2, leven vanuit je hart.  Zorgvuldig opgebouwd met filmpjes van yogalessen, adem- en meditatieoefeningen, een korte liggende ontspanningsoefening, een Yoga Nidra en andere oefeningen. Binnenkort te koop in de webshop. Onderstaande oefening is een onderdeel van de cursus.

Waarvoor en wanneer kun je hartcoherentie gebruiken?

  • Bij alle stress gerelateerde klachten zoals nekklachten, hoofdpijn, buikklachten en vermoeidheid
  • Angsten en onrust
  • Rugklachten door spanning
  • Slecht slapen en slapeloosheid
  • Depressie
  • Hoge bloeddruk
  • Hart en vaatziekten
  • Kanker
  • Diabetes
  • Bij chronische pijn om de aandacht te verleggen en de pijn te aanvaarden
  • Omgaan met heftige emoties zoals woede of verdiet, je komt gemakkelijker tot jezelf
  • Tijdens sporten, optredens, lezingen e.d. om je “leeg” te maken
  • Voor het slapen gaan, om het hoofd leeg te maken zodat je echt kunt rusten en herstellen
  • Opbouw van stress stoppen, door steeds de stress te reguleren die zich door de dag heen opbouwt
  • Rust nemen voor belangrijke beslissingen
  • Afbouwen en onthaasten
  • Bij een verhitte discussie, een time-out
  • Als voorbereiding bij het studeren
  • Als hulmiddel bij afkicken van verslavingen of gewoontes doorbreken door de beïnvloeding van het emotionele brein
  • Om je gezondheid op peil te houden
  • Als start bij een meditatie
  • De aandacht bij jezelf te houden in een drukke omgeving

 

Vertrouwen op medicatie, letten op koffie, alcohol e.d. is een andere (veelgebruikte) optie. Meer ideaal is om zelf te leren door hartcoherentie via het hart en brein de stress te reguleren. Het is dé manier om stress gevoelens de baas te blijven.

Populair gezegd zou je kunnen stellen dat hartcoherentie de wetenschappelijke verklaring is waarom mindfulness, meditatie en yoga werkt.

cd

Mindfulness, Yoga en Hartcoherentie.

Deze cd kun je gebruiken om thuis te oefenen. Hoe vaker je iets herhaald hoe beter het lichaam het zich gaat herinneren, na een poos wordt het een nieuwe "oude" manier van doen.

Het lichaam is altijd op zoek naar harmonie.

Deze cd bevat:

  • Een korte ontspanningsoefening van 15 min.
  • Een yoga nidra van 30 min.
  • Een ademoefening om tot hartcoherentie te komen
  • Een oefening in bewust waarnemen
  • Een oefening om emoties tot rust te brengen

Aanmelden / informatie aanvraag

Bent u geinterresseerd in één van onze lessen of dienst?

Neem dan snel contact met ons op.