ADEM IN ADEM UIT EN GLIMLACH

RUST EN ONTSPANING

YOGA

Hartcoherentie, als genezende factor

Wat is dan hartcoherentie en wat doet het voor je? Wat het al zegt, het hartritme is dan harmonieus en dit voelt als rustig, tevreden, een gevoel dat alles is goed op dit moment. Tegelijkertijd ben je alert aanwezig. Als er onrust om je heen is kun je door in de staat van hartcoherentie te zijn toch bij jezelf blijven.

Voor thuis heb ik een speciale cursus ontwikkeld om stap voor stap vanuit geen enkele ervaring met ademoefeningen te komen tot de staat van hartcoherentie.  Stressregulatie door hartcoherentie deel 1 en deel 2.  Zorgvuldig opgebouwd met filmpjes van yogalessen, adem- en meditatieoefeningen, een korte liggende ontspanningsoefening, een Yoga Nidra en andere oefeningen. Kijk hiervoor op de pagina: cursus voor thuis.

De cursus is zo opgebouwd dat het voor iedereen gemakkelijk te volgen en toegankelijk is. De modules zijn zo opgebouwd dat we vanuit ontspanning de oefeningen gaan uitbreiden. Hiervoor gebruik ik rustige yogaoefeningen, liggende en zittende, om het lichaam vrij te maken van stress en spanning zodat er vanzelf meer ruimte ontstaat binnenin het lichaam. Hiervan profiteren vrijwel direct het adem- en hartritme.

Via de filmpjes, waarin ik zelf meedoe,  bouwen we een stabiele basis op waarin hartcoherentie kan optreden. De oefeningen worden duidelijk uitgelegd zodat je ook in de ervaring kunt komen. Het vraagt om oefening en herhaling zodat het aangeleerde een nieuwe gewoonte kan worden. Na 6 weken oefenen ontstaan er nieuwe verbindingen in de hersenen en kun je het gemakkelijk toepassen in je dagelijks leven.

Door hartcoherentie harmoniseren we het hartritme, het autonome zenuwstelsel en zo ons hele systeem. Alles is op dat moment perfect op elkaar afgestemd.

Wetenschappelijk onderzoek dat ten grondslag ligt aan hartcoherentie training heeft uitgewezen dat het hart door middel van zenuwbanen en hormonen kan communiceren met de hersenen. Elke hartslag levert als het ware sturende informatie aan de "emotionele centra" in de hersenen.

Een coherent hartritme heeft een stabiliserende invloed op de emotionele centra in de hersenen.  Als het "coherente" hart met de emotionele centra in de hersenen communiceert, ervaren wij meer innerlijke rust en komen wij beter in balans.

Door het jaar heen komen hartcoherentie oefeningen telkens terug in de wekelijkse yogalessen zodat het op een een natuurlijke manier aangeleerd kan worden.

Juist het eigen maken van de staat van hartcoherentie als oefening helpt je om het toe te kunnen passen tijdens een stressvol moment. Onthoud, als je de oefening 30 dagen herhaalt wordt het een goede gewoonte, als je 90 dagen de oefening herhaald ga je het missen als je het vergeten bent.

Waarvoor en wanneer kun je hartcoherentie gebruiken?

  • Bij alle stress gerelateerde klachten zoals nekklachten, hoofdpijn, buikklachten en vermoeidheid
  • Om de aandacht bij jezelf te houden in een drukke omgeving
  • Het versterken van het immuunsysteem
  • Bij angsten en onrust
  • Bij rugklachten door spanning
  • Slecht slapen en slapeloosheid
  • Depressie
  • Hoge bloeddruk
  • Hart en vaatziekten
  • Kanker
  • Diabetes
  • Bij chronische pijn
  • Omgaan met heftige emoties zoals woede of verdriet
  • Tijdens sporten, optredens, lezingen e.d. om je “leeg” te maken
  • Voor het slapen gaan, om het hoofd leeg te maken zodat je echt kunt rusten en herstellen
  • Opbouw van stress stoppen, door steeds de stress te reguleren die zich door de dag heen opbouwt
  • Rust nemen voor belangrijke beslissingen
  • Afbouwen en onthaasten
  • Bij een verhitte discussie, een time-out
  • Als voorbereiding bij het studeren
  • Als hulmiddel bij afkicken van verslavingen of gewoontes doorbreken door de beïnvloeding van het emotionele brein
  • Om je gezondheid op peil te houden
  • Als start bij een meditatie

Vertrouwen op medicatie, letten op koffie, alcohol e.d. is een andere (veelgebruikte) optie. Meer ideaal is om zelf te leren door hartcoherentie via het hart en brein de stress te reguleren. Het is dé manier om stress gevoelens de baas te blijven.

Populair gezegd zou je kunnen stellen dat hartcoherentie de wetenschappelijke verklaring is waarom mindfulness, meditatie en yoga werkt.

cd

Mindfulness, Yoga en Hartcoherentie.

Deze cd kun je gebruiken om thuis te oefenen. Hoe vaker je iets herhaald hoe beter het lichaam het zich gaat herinneren, na een poos wordt het een nieuwe "oude" manier van doen.

Het lichaam is altijd op zoek naar harmonie.

Kosten 10,- euro  + verzendkosten 2,50 euro extra.

Deze cd bevat:

  • Een korte ontspanningsoefening van 15 min.
  • Een yoga nidra van 30 min.
  • Een ademoefening om tot hartcoherentie te komen
  • Een oefening in bewust waarnemen
  • Een oefening om emoties tot rust te brengen

Aanmelden / informatie aanvraag

Bent u geinterresseerd in één van onze lessen of dienst?

Neem dan snel contact met ons op.