Tel: 040-2840430 / 06-27055614

ADEM IN ADEM UIT EN GLIMLACH

RUST EN ONTSPANING

YOGA

Hartcoherentie, ervaar de rijkdom in je hart

Wat is hartcoherentie? Wat het al zegt, het hartrime is dan harmonieus en dit voelt als rustig, tevreden, een gevoel van flow.  Alles is goed op dit moment. Wat je wel kunt hebben als je geniet van de eerste zonnestralen en even genietend met je ogen dicht dit binnen laat komen. Het kan ook een ander moment zijn wat je dankbaar maakt.

Thich Nhat Hanh zegt, Ik adem en dat is het besef dat ik leef en dat is al geluk.

Hartcoherentie helpt ons om onze veerkracht te vergroten. Gedurende de dag krijgen we regelmatig te maken met stress. Als we op die momenten om kunnen schakelen naar hartcoherentie komen we gemakkelijk terug bij ons zelf.

Eerst oefenen om in deze specifieke staat te komen, los van het denken. Het is juist een ontspannen alerte staat van zijn. Dit vraagt zorgvuldige training welke in de lessen regelmatig aan bod komt. Zodat het een "vaardigheid" wordt die je gemakkelijk in kunt zetten. Kijk ook op de pagina naar het individuele programma om hartcoherentie aan te leren.

En oefening om tot hartcoherentie te komen: Een makkelijke manier om snel te komen tot meer rust in het denken, en om de hartslag tot rust te brengen, is het gebruik van reflexgebieden.

Een goed gebied om invloed uit te oefenen op hart en hersenen is de handpalm.

Mentale spanning uit zich in spanning in de handen. Ontspanning van de handpalmen kalmeert de geest.

Massage: Je legt de duim van de ene hand in het midden van de andere handpalm. Op de uitademing geef je lichte druk met de duim in de handpalm, alsof de duim erin wegsmelt en de handpalm zacht wordt. Op de inademing vermindert de druk van de duim.

Het is belangrijk geen harde druk te geven, omdat daarmee de kleine zenuwen in de handpalm geïrriteerd kunnen worden, en het effect eerder averechts is.

Het druk geven en verminderen herhaal je verscheidene keren, en ook wissel je van hand.

Wil je navoelen wat het effect op de hersenen is: voel in jezelf na hoe linker- en rechterhersenhelft voelen, hoe voelt de druk in de schedel etc. Dan masseer je vrij lang éénzijdig een handpalm, en voel je weer na hoe het hoofd voelt. Massage op de linkerhand beïnvloedt de rechterhersenhelft.

Wanneer de adem zich verdiept en langzamer wordt, sturen de zenuwen een boodschap naar het hart. Het gevolg is dat de hartslag daalt en rustiger wordt.

Rustig diep door ademen heeft dus effect op de hartslag en de hartritmevariabiliteit.

Door stress, gejaagdheid, onrust en spanningen is ons hartritme niet coherent. Het laat een onregelmatig verloop zien als we dit zouden registreren.

Het hart laat zich dan niet meer sturen door het natuurlijke ritme van de adem, door allerlei prikkels verandert de hartslag voortdurend wat een gevoel van gejaagdheid kan oproepen. Op den duur ontstaat dan een permanente verstoring van het evenwicht binnen het autonome zenuwstelsel, wat tot spanningsklachten en lichamelijke aandoeningen kan leiden. Hoge bloeddruk, pijn op de borst (waar medisch geen verklaring voor kan worden gevonden) en hartkloppingen zijn bekende uitingsvormen van zo’n verstoorde balans.

Goed omgaan met stress doe je door zelf je stress te leren reguleren.

Vertrouwen op medicatie, letten op koffie, alcohol e.d. is een andere (veelgebruikte) optie. Meer ideaal is om zelf te leren door hartcoherentie via het hart en brein de stress te reguleren. Het is dé manier om stress gevoelens de baas te blijven.

Waarvoor en wanneer kun je hartcoherentie gebruiken?

  • Als start bij een meditatie
  • Tijdens sporten, optredens, lezingen e.d. om je “leeg” te maken
  • Voor het slapen gaan, om volledig te kunnen rusten, herstellen en opladen
  • Opbouw van stress stoppen, door steeds de stress te reguleren die zich door de dag heen opbouwt
  • Rust nemen voor belangrijke beslissingen
  • Overgang van werk naar rustmomenten
  • Bij een verhitte discussie, een time-out
  • Als voorbereiding bij het studeren voor een ontspannen en waakzaam brein
  • Als hulmiddel bij afkicken van verslavingen of gewoontes doorbreken door de beïnvloeding van het emotionele brein
  • Omgaan met heftige emoties zoals woede, je komt eerder in balans
  • Bij ziekte en herstel
  • Bij chronische pijn om de aandacht te verleggen
  • Om je gezondheid op peil te houden

Populair gezegd zou je kunnen stellen dat hartcoherentie de wetenschappelijke verklaring is waarom mindfulness, meditatie en yoga werkt.

cd

Mindfulness, Yoga en Hartcoherentie.

Deze cd kun je gebruiken om thuis te oefenen. Hoe vaker je iets herhaald hoe beter het lichaam het zich gaat herinneren, na een poos wordt het een nieuwe "oude" manier van doen.

Het lichaam is altijd op zoek naar harmonie.

Deze cd bevat:

  • Een korte ontspanningsoefening van 15 min.
  • Een yoga nidra van 30 min.
  • Een ademoefening om tot hartcoherentie te komen
  • Een oefening in bewust waarnemen
  • Een oefening om emoties tot rust te brengen

Aanmelden / informatie aanvraag

Bent u geinterresseerd in één van onze lessen of dienst?

Neem dan snel contact met ons op.