Tel: 040-2840430 / 06-27055614

ADEM IN ADEM UIT EN GLIMLACH

RUST EN ONTSPANING

YOGA

Hartcoherentie als dagelijkse oefening

Hartcoherentie helpt ons om onze veerkracht te vergroten. Gedurende ons leven krijgen we regelmatig te maken met stress. Door op die momenten in hartcoherentie te komen, kunnen we sneller herstellen en weer in balans komen.

In de wekelijkse lessen werken we ook met hartcoherentie afstemming zodat je na verloop van tijd hier zelf gemakkelijk mee kunt oefenen.

Wanneer de adem zich verdiept en langzamer wordt, sturen de zenuwen een boodschap naar het hart. Het gevolg is dat de hartslag daalt. Rustig diep door ademen heeft dus effect op de hartslag en de hartritmevariabiliteit.

Jammer genoeg hebben wij doorgaans geen coherent hartritme. Spanning en onzekerheid houden ons hart (en meestal zijn we ons dat niet bewust) in hun greep. Bij spanning en overbelasting heeft het hart een onregelmatig ritme. Het hart laat zich niet meer sturen door het natuurlijke ritme van de adem, door allerlei prikkels verandert de hartslag voortdurend wat een gevoel van gejaagdheid kan oproepen. Op den duur kan dat resulteren in een permanente verstoring van het evenwicht binnen het autonome zenuwstelsel, wat tot spanningsklachten en lichamelijke aandoeningen kan leiden. Hoge bloeddruk, pijn op de borst (waar medisch geen verklaring voor kan worden gevonden) en hartkloppingen zijn bekende uitingsvormen van zo’n verstoorde balans.

Goed omgaan met stress doe je door zelf je stress te leren reguleren. Vertrouwen op medicatie, letten op koffie, alcohol e.d. is een andere (veelgebruikte) optie. Meer ideaal is om zelf te leren door coherentie via het hart en brein de stress te reguleren. Het is dé manier om stress gevoelens de baas te blijven.

De voordelen van een “coherent hart”.

Door hartcoherentie te trainen wordt het autonome zenuwstelsel weer in evenwicht gebracht, wat zichtbaar wordt in synchroon verlopende ritmes van ademhaling, bloeddruk regeling en hersenactiviteit als we het meten met speciale feedback apparatuur.
Met een “coherent hart” maken we makkelijker contact met ons zelf en anderen.
Tegelijkertijd heeft het een positieve invloed op onder andere: het verouderingsproces, stress, vermoeidheid, het beschermt ons tegen angstaanvallen. We slapen beter en ons concentratievermogen is hoger. Tevens heeft het een positieve invloed op de bloeddruk, het zorgt voor een gevoel van ontspanning en het leidt tot betere prestaties.
Populair gezegd zou je kunnen stellen dat hartcoherentie de wetenschappelijke verklaring is waarom mindfulness, meditatie en yoga werkt.

cd

Mindfulness, Yoga en Hartcoherentie.

Deze cd kun je gebruiken om thuis te oefenen. Hoe vaker je iets herhaald hoe beter het lichaam het zich gaat herinneren, na een poos wordt het een nieuwe "oude" manier van doen.

Het lichaam is altijd op zoek naar harmonie.

Deze cd bevat:

  • Een korte ontspanningsoefening van 15 min.
  • Een yoga nidra van 30 min.
  • Een ademoefening om tot hartcoherentie te komen
  • Een oefening in bewust waarnemen
  • Een oefening om emoties tot rust te brengen

Aanmelden / informatie aanvraag

Bent u geinterresseerd in één van onze lessen of dienst?

Neem dan snel contact met ons op.