Het lijkt wel hoe meer chaos en onzekerheid er ontstaat in de samenleving, hoe meer de behoefte ontstaat naar innerlijke rust. Alles om ons heen heeft bewust of onbewust invloed op ons functioneren. We kunnen de “wereld” om ons heen niet veranderen alleen onze eigen beleving kunnen we beïnvloeden. Hoe komt iets binnen en hoe lang blijft het in je hoofd spoken en hoe kun je het weer loslaten?

In de yoga gaat het om de verbinding tussen lichaam, geest en ziel, hiervoor doen we oefeningen om uit ons denken te komen en meer in het lichaam te zakken en zo ook de innerlijke signalen op te pikken. Binnenin kun je je even terugtrekken van alle prikkels. Dit vraagt wel om enige oefening maar is voor iedereen die daar voor open staat en regelmatig blijft oefenen aan te leren. Hieronder staat een oefening beschreven die je kunt doen. Als je graag begeleid wordt door mijn stem stel ik voor om het filmpje te gebruiken iets verder door naar beneden.

Een oefening om af te stemmen vanuit je hartruimte:

Ga gemakkelijk zitten of liggen en leg je linkerhand op het borstbeen en de rechterhand laag tegen de onderbuik. De handen liggen losjes. Sluit je ogen of kijk schuin naar beneden. Stel je nu voor dat je de inademing ontvangt in je borstruimte en de uitademing naar beneden laat zakken in je buik/ bekkenruimte. (Dit doe je met je voorstellingsvermogen). Voel de ruimte in je borst en adem heel subtiel ruikend door je neus in. De uitademing daalt naar beneden en gaat vanzelf, voel ook hier de ruimte binnenin. Blijf de adem zo laten stromen en zeg zachtjes in jezelf de 2 volgende zinnen: ik adem ruimte in, ik adem rust uit. Probeer een paar minuten in deze oefening te blijven en luister dan naar de innerlijke signalen, geluiden of stilte in je borst/ hartruimte.

Je mag meer gaan vertrouwen op je innerlijke stem, het is je innerlijke wijsheid die gevoed wordt door het grote geheel. Jij bent een levend wezen en je bent een onderdeel van het grote geheel, het universum. Als je je hiervoor opent kun je kracht en steun ervaren. Ervaren, zonder het te bedenken vanuit je hoofd. Gewoon even stil zijn.

Hieronder de oefening als filmpje. Neem er de tijd voor, 9 minuten, zorg dat je niet gestoord wordt. Het is een rustige ademoefening die leidt tot hartcoherentie. Hartcoherentie is een gevoel van flow, dankbaarheid, ontroering. Het gevoel dat alles klopt. Wat we ook kunnen ervaren bij en mooi moment in de natuur.

Deze oefening is een onderdeel van de speciale cursus die ik gemaakt heb. Stressregulatie door hartcoherentie. Leven vanuit je hart.

Binnenkort is de webshop klaar en dan kun je na betaling op een gemakkelijke manier de hele cursus doorlopen.

Laat een reactie achter